fbpx
Πέμπτη, 9 Μαΐου, 2024
Ανθρώπινη ΨυχολογίαΣχέσεις

Ψυχολογία των χρωμάτων – Μας επηρεάζουν;

Η ψυχολογία των χρωμάτων μπορεί να μας πει πολλά για τον άνθρωπο και την συμπεριφορά. Το χρώμα είναι ένα ισχυρό εργαλείο επικοινωνίας και μπορεί να χρησιμοποιηθεί για να σηματοδοτήσει τη δράση, να επηρεάσει τη διάθεση, ακόμη και να επηρεάσει τις αντιδράσεις του σώματος.

Ορισμένα χρώματα έχουν συσχετιστεί με αυξημένη αρτηριακή πίεση, αυξημένο μεταβολισμό και κόπωση των ματιών. Πώς ακριβώς λειτουργεί η ψυχολογία των χρωμάτων; Πώς το χρώμα επηρεάζει τη διάθεση και τη συμπεριφορά; Ποια η ερμηνεία των χρωμάτων στην ψυχολογία;

Ψυχολογία των χρωμάτων – Επιδράσεις

Γιατί το χρώμα είναι τόσο ισχυρή δύναμη στη ζωή μας; Τι επιπτώσεις και επιδράσεις μπορεί να έχει στο σώμα και στο μυαλό μας; Ενώ οι αντιλήψεις για το χρώμα είναι κάπως υποκειμενικές, υπάρχουν και κάποια αντικειμενικά στοιχεία.

ψυχολογία των χρωμάτων παλέτα με διάφορα χρώματα

Τα χρώματα που περιλαμβάνονται στην κόκκινη περιοχή, είναι γνωστά ως ζεστά χρώματα και περιλαμβάνουν το κόκκινο, το πορτοκαλί και το κίτρινο. Αυτά τα ζεστά χρώματα προκαλούν από συναισθήματα ζεστασιάς και άνεσης έως συναισθήματα θυμού και έντασης.

Τα χρώματα που βρίσκονται στην μπλε περιοχή είναι γνωστά ως ψυχρά χρώματα και περιλαμβάνουν το μπλε, το μοβ και το πράσινο. Αυτά τα χρώματα περιγράφονται συχνά ως χρώματα ηρεμίας, αλλά μπορούν επίσης να θυμίσουν συναισθήματα θλίψης ή αδιαφορίας.:

Αρκετοί αρχαίοι πολιτισμοί, συμπεριλαμβανομένων των Αιγυπτίων και των Κινέζων, έκαναν χρωματοθεραπεία ή αλλιώς χρήση χρωμάτων για θεραπεία. 

Η χρωματολογία χρησιμοποιείται ακόμη και σήμερα ως ολιστική ή εναλλακτική θεραπεία. 2  Σε αυτή τη θεραπεία:

  • Το κόκκινο χρησιμοποιείται για να τονώσει το σώμα και το μυαλό και να αυξήσει την κυκλοφορία του αίματος.
  • Το κίτρινο πιστεύεται ότι διεγείρει τα νεύρα και καθαρίζει το σώμα.
  • Το πορτοκάλι χρησιμοποιείται για να θεραπεύσει τους πνεύμονες και να αυξήσει τα επίπεδα ενέργειας.
  • Το μπλε πιστεύεται ότι καταπραΰνει τις ασθένειες και θεραπεύει τον πόνο.
  • Το μωβ πιστεύεται ότι ανακουφίζει τα προβλήματα του δέρματος.

Ψυχολογία των Χρωμάτων – Σύγχρονες έρευνες

Οι περισσότεροι ψυχολόγοι βλέπουν την χρωματοθεραπεία με σκεπτικισμό και επισημαίνουν ότι οι υποτιθέμενες επιδράσεις του χρώματος είναι συχνά υπερβολικές. Τα χρώματα έχουν επίσης διαφορετικές σημασίες σε διαφορετικούς πολιτισμούς.

Έρευνες έχουν αποδείξει ωστόσο, ότι σε πολλές περιπτώσεις υπάρχουν επιδράσεις του χρώματος που αλλάζουν τη διάθεση, αλλά προσωρινές. Ένα μπλε δωμάτιο μπορεί αρχικά να προκαλεί αίσθημα ηρεμίας, αλλά μετά από σύντομο χρονικό διάστημα παύει.

Ωστόσο, άλλες έρευνες διαπίστωσαν ότι το χρώμα μπορεί να επηρεάσει τους ανθρώπους με διάφορους άλλους εκπληκτικούς τρόπους:

  • Σε μια μελέτη, αναφέρθηκαν ότι τα placebo που είχαν ζεστά χρώματα ήταν πιο αποτελεσματικά από τα placebo με ψυχρά χρώματα. 
  • Σύμφωνα με ανέκδοτα στοιχεία, τα μπλε φώτα μπορούν να οδηγήσουν σε μειωμένη εγκληματικότητα.
  • Το κόκκινο οδηγεί τους ανθρώπους να αντιδρούν με μεγαλύτερη ταχύτητα και ένταση, κάτι που μπορεί να αποδειχθεί χρήσιμο κατά τη διάρκεια αθλητικών δραστηριοτήτων.

Μελέτες έχουν επίσης δείξει ότι ορισμένα χρώματα μπορούν να έχουν αντίκτυπο στην απόδοση, όπως ότι το κόκκινο χρώμα πριν από τις εξετάσεις μπορεί να βλάψει την απόδοση.

Ψυχολογία των χρωμάτων και αγορές

Η ψυχολογία των χρωμάτων προτείνει ότι διάφορες αποχρώσεις μπορούν να έχουν ένα ευρύ φάσμα επιδράσεων, από την τόνωση της διάθεσής μας έως την πρόκληση άγχους. Θα μπορούσε όμως το χρώμα των προϊόντων που αγοράζετε να λέει κάτι για την προσωπικότητά σας; Για παράδειγμα, θα μπορούσε το χρώμα του αυτοκινήτου σας να σχετίζεται με κάποια χαρακτηριστικά ή ιδιαιτερότητες της προσωπικότητας;

ψυχολογία των χρωμάτων πολύχρονες πέτρες

Οι χρωματικές σας προτιμήσεις ενδέχεται να λέει κάτι για τον τύπο της εικόνας που μπορεί να προσπαθείτε να προβάλλετε, υπάρχει δηλαδή ερμηνεία των χρωμάτων στην ψυχολογία. 

  • Λευκό : Όπως υποστηρίζουν πολλοί άνθρωποι, το λευκό χρώμα δημιουργεί αίσθημα φρεσκάδας ​​και καθαριότητας. 
  • Μαύρο : Το μαύρο είναι ένα «ισχυρό» χρώμα και το πιο δημοφιλές για πολυτελή οχήματα. Οι άνθρωποι συχνά περιγράφουν το μαύρο ως σέξι, μυστηριώδες, ακόμη και δυσοίωνο.
  • Ασημί : Είναι το τρίτο πιο δημοφιλές χρώμα για τα οχήματα και συνδέεται με την αίσθηση της καινοτομίας. Τα προϊόντα τεχνολογίας είναι συχνά ασημί, επομένως το χρώμα συνδέεται συχνά με πράγματα που είναι νέα, μοντέρνα και πρωτοποριακά.
  • Κόκκινο : Το κόκκινο είναι ένα τολμηρό χρώμα που τραβάει την προσοχή, οπότε προτιμώντας αυτό το χρώμα μπορεί να σημαίνει ότι θέλετε να προβάλλετε μια δυναμική εικόνα.
  • Μπλε : Οι άνθρωποι συχνά περιγράφουν το μπλε ως χρώμα σταθερότητας και ασφάλειας. Η οδήγηση μπλε αυτοκινήτου μπορεί να δείχνει ότι είστε αξιόπιστο.
  • Κίτρινο : Οι άνθρωποι που επιλέγουν το κίτρινο είναι συχνά ευτυχισμένοι και έτοιμη να αναλάβουν ρίσκα.

Διαβάστε ακόμα για:

Πέτρος Κατσουρίδης

Ο Πέτρος Κατσουρίδης είναι ο δημιουργός του Psychopolis.gr ενώ έχει εκτεταμένη αρθρογραφία γύρω από την Ψυχολογία σε δεκάδες ιστοσελίδες. Έχει σπουδάσει Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με κατεύθυνση στην Εγκληματολογία. Στην συνέχεια ακολούθησε της Μεταπτυχιακές του σπουδές στα Ψηφιακά Μέσα Επικοινωνίας στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου αποφοίτησε με Άριστα. Σπουδάζει στο τμήμα της Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ντάρμπι. Έκανε την πρακτική του στο ΚΕΘΕΑ ΕΞΕΛΙΞΙΣ ως σύμβουλος στους θεραπευόμενους και ως βοηθός ψυχολόγου στον ΟΝΗΣΙΜΟ και έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια στην Ομαδική Ανάλυση και στην Σχεσιακή Ψυχανάλυση στο Δαφνί και το Δρομοκαΐτειο αντίστοιχα. Εργάζεται ως Marketing Manager.

Πέτρος Κατσουρίδης

Αφήστε μια απάντηση

Η ηλ. διεύθυνση σας δεν δημοσιεύεται. Τα υποχρεωτικά πεδία σημειώνονται με *