fbpx
Σάββατο, 27 Απριλίου, 2024
Ανθρώπινη ΨυχολογίαΦοβίες

FOMO – Ο φόβος του να μένεις στην “απ’εξω”

Τι είναι το FOMO (Fear of missing out); Το FOMO ορίζεται ως το άγχος ότι ένα συναρπαστικό ή ενδιαφέρον γεγονός μπορεί να συμβαίνει κάπου αλλού, με αποτέλεσμα κάποιος να το χάνει, και είναι ένα ψυχολογικό φαινόμενο που έχει αποκτήσει μεγάλη σημασία με την άνοδο των μέσων κοινωνικής δικτύωσης και τη συνεχή συνδεσιμότητα. Η ψηφιακή εποχή έχει επιφέρει πρωτοφανείς ευκαιρίες για σύνδεση και ανταλλαγή πληροφοριών, αλλά έχει επίσης δημιουργήσει μια κουλτούρα όπου τα άτομα συγκρίνουν συνεχώς τη ζωή τους με τις επιμελημένες διαδικτυακές εκδοχές των άλλων.

Ένας από τους βασικούς παράγοντες του FOMO είναι η αδιάκοπη ανάγκη για επικύρωση και κοινωνική έγκριση. Ο φόβος του να μείνει κανείς στην απ’ έξω ή να μην ανταποκρίνεται στις φαινομενικά τέλειες ζωές των άλλων μπορεί να οδηγήσει τους ανθρώπους να συμμετέχουν σε δραστηριότητες αποκλειστικά και μόνο με σκοπό την προβολή τους στο διαδίκτυο. Αυτή η συνεχής αναζήτηση επιδοκιμασίας μπορεί να οδηγήσει σε αποσύνδεση από τις αυθεντικές εμπειρίες και στην εστίαση σε μια εικονική βιτρίνα που ταιριάζει στις κοινωνικές επιταγές.

FOMO και ψυχική υγεία

Το FOMO μπορεί να επηρεάσει την ψυχική υγεία, οδηγώντας σε άγχος, ακόμη και κατάθλιψη. Η πίεση να είναι κανείς συνεχώς ενημερωμένος και ψηφιακά συνδεδεμένος μπορεί να επιβαρύνει τα άτομα, καθώς μπορεί να αισθάνονται καταβεβλημένα από τον φόβο ότι δεν συμβαδίζουν με τον ρυθμό του κόσμου γύρω τους. Η συνεχής σύγκριση με τις ζωές των άλλων μπορεί με την σειρά της να γεννήσει ανασφάλεια και δυσαρέσκεια. Ωστόσο, είναι σημαντικό να αναγνωρίσουμε ότι το FOMO δεν είναι ένα εντελώς αρνητικό φαινόμενο.

FOMO ΦΟΜΟ ο φόβος του να μένεις στην απ'εξω

Με μέτρο, μπορεί να λειτουργήσει ως κίνητρο, ενθαρρύνοντας τα άτομα να εξερευνήσουν νέες ευκαιρίες, να παρακολουθήσουν κοινωνικές εκδηλώσεις και να συμμετάσχουν σε σημαντικές εμπειρίες. Το κλειδί έγκειται στην ισορροπία μεταξύ της ενημέρωσης και της διασύνδεσης χωρίς να υποκύψουμε στις επιζήμιες συνέπειες της υπερβολικής σύγκρισης. Για τον περιορισμό των αρνητικών επιπτώσεων του FOMO, ο καθορισμός ρεαλιστικών προσδοκιών και η αναγνώριση των προσωπικών επιτευγμάτων αποτελούν βήματα κρίσιμης σημασίας για την υπέρβαση του φόβου του να μένεις στην απ’εξω.

Και τώρα τι;

Τελικά, το φαινόμενο FOMO αντανακλά την εξελισσόμενη δυναμική της ψηφιακά καθοδηγούμενης κοινωνίας μας. Με την κατανόηση των συνεπειών του και την ενεργό προσπάθεια να αντιμετωπιστούν οι προκλήσεις του, τα άτομα μπορούν να ανακτήσουν τον έλεγχο της ζωής τους, να καλλιεργήσουν γνήσιες συνδέσεις και μια αίσθηση ικανοποίησης που υπερβαίνει την ψεύτικη, επιμελημένη εικόνα των μέσων κοινωνικής δικτύωσης. Είναι καιρός να αγκαλιάσουμε το παρόν, να εκτιμήσουμε τα προσωπικά μας επιτεύγματα και να αναγνωρίσουμε ότι ο πλούτος της ζωής εκτείνεται πολύ πέρα από τις φιλτραρισμένες εικόνες και τις φευγαλέες στιγμές που μοιράζονται στο διαδίκτυο.

Διαβάστε περισσότερα για:

Πέτρος Κατσουρίδης

Ο Πέτρος Κατσουρίδης είναι ο δημιουργός του Psychopolis.gr ενώ έχει εκτεταμένη αρθρογραφία γύρω από την Ψυχολογία σε δεκάδες ιστοσελίδες. Έχει σπουδάσει Κοινωνιολογία στο Πάντειο Πανεπιστήμιο με κατεύθυνση στην Εγκληματολογία. Στην συνέχεια ακολούθησε της Μεταπτυχιακές του σπουδές στα Ψηφιακά Μέσα Επικοινωνίας στο Καποδιστριακό Πανεπιστήμιο Αθηνών όπου αποφοίτησε με Άριστα. Σπουδάζει στο τμήμα της Εφαρμοσμένης Ψυχολογίας στο Πανεπιστήμιο του Ντάρμπι. Έκανε την πρακτική του στο ΚΕΘΕΑ ΕΞΕΛΙΞΙΣ ως σύμβουλος στους θεραπευόμενους και ως βοηθός ψυχολόγου στον ΟΝΗΣΙΜΟ και έχει παρακολουθήσει εκπαιδευτικά σεμινάρια στην Ομαδική Ανάλυση και στην Σχεσιακή Ψυχανάλυση στο Δαφνί και το Δρομοκαΐτειο αντίστοιχα. Εργάζεται ως Marketing Manager.

Πέτρος Κατσουρίδης